Statut Niepublicznego Żłobka
„Orzeszkowa Kraina” w Limanowej
Spis treści
1. Standardy pracy z dzieckiem
2. Standardy bezpieczeństwa dzieci
3. Standardy organizacji pracy i bezpieczeństwa personelu zatrudnionego w żłobku
4. Monitoring i ewaluację
5. Standardy współpracy osób sprawujących opiekę z rodzicami
6. Realizacja standardów opieki sprawowanej nad dziećmi w
wieku do lat 3
- Standardy pracy z dzieckiem
Standardy dotyczące pracy z dzieckiem obejmują cele pedagogiczne, opiekuńcze, wychowawcze i edukacyjne dostosowane do formy opieki, z uwzględnieniem działań, jakie będą podejmowane wobec dziecka w zakresie opieki oraz edukacji.
STANDARD 1.1
Zapewnienie przez osoby sprawujące opiekę komfortowej i bezpiecznej atmosferypodczas pobytu dziecka w żłobku, w szczególności przez towarzyszenie społeczne, okazywanie szacunku, nawiązywanie pozytywnych relacji i budowaniem zaufania dziecka.
Aby zapewnić powyższe standardy:
- Opiekunowie posiadają kompetencje do rozwijania wrażliwej i pełnej szacunku interakcji z dzieckiem: są uważni na sygnały dziecka, nawiązują kontakt fizyczny ( noszą, przytulają), są spokojni, opanowani, nie stosują kar
- Opiekunowie potrafią komunikować się i prowadzić z dziećmi dialog: język dostosowany do rozwoju dziecka, odpowiedni ton głosu, inicjują i prowadzą rozmowy z dziećmi, wokalizują, powtarzają wypowiedzi
- Zorganizować pierwsze dni w żłobku/adaptację zgodnie z indywidualnymi potrzebami dziecka.
STANDARD 1.2
Praca z dzieckiem obejmująca edukację, a w szczególności rozwój umiejętności motorycznych przez codzienne zabawy ruchowe, wspierające koordynację ruchowo-wzrokową.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Opiekunowie zapewniają bezpieczną fizycznie przestrzeń do zabawy i zajęć w budynku i poza nim
- Opiekunowie zapewniają przestrzeń do różnych aktywności ruchowej, czytania, manipulowania, konstruowania, poruszania się pojazdami
- Sfery aktywności są modyfikowane, uzupełniane lub zmieniane w miarę potrzeb dzieci
- Grupa 2 żłobkowa posiada dwie sale: salę do odpoczynku/drzemki, salę zabaw oraz toaletę
- Grupa 1 żłobkowa posiada łączną salę do drzemki i do zabawy, oraz toaletę
- Dostosowane zabawki do wieku dziecka oraz rozwoju z certyfikatem bezpieczeństwa,
STANDARD 1.3
Standardy rozwoju umiejętności językowych przez nawiązanie werbalnej interakcji z dziećmi.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Opiekunowie poprzez zabawy i zajęcia wspierają rozwój mowy dzieci i ich komunikacji z otoczeniem
- Kładą nacisk na zrozumienie sygnałów i komunikację pozawerbalną i werbalną, pomagają im wyrazić swoje uczucia
- Opiekunowie zachęcają do słuchania, powtarzania dźwięków, rytmu
- Opiekunowie inicjują rozmowy z dziećmi, używają języka odpowiedniego dla wieku dzieci i ich poziomu rozwoju,
STANDARD 1.4
Standard rozwoju umiejętności i samoobsługi.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Opiekunowie prowadzą obserwacje dzieci i zabierają informacje od rodziców na temat etapu rozwoju i stopnia samodzielności ich dzieci w zakresie czynności samoobsługowych i higienicznych
- Opiekunowie uczą dzieci różnych nawyków higienicznych i porządkowych, np. mycia rąk przed posiłkiem, wieszania ubrań w szatni, chowania butów do szafki, spuszczania wody w toalecie
- Przejście z pieluszki na nocnik jest przeprowadzane po obserwacji gotowości dziecka oraz po uzgodnieniach z rodzicami
- Dzieci mają możliwość korzystania z toalety lub nocnika wg indywidualnych potrzeb
- Opiekunowie uwzględniają prawa dziecka do towarzystwa lub do odizolowania się w łazience
- Łazienki zabierają miejsca na osobiste rzeczy dzieci oraz w szatni, są oznakowane znaczkiem
STANDARD 1.5
Standardy rozwoju kompetencji poznawczych i sensorycznych pozwalają rozbudować schematy umożliwiające kształtowanie się rozumienia coraz bardziej złożonych wydarzeń, zjawisk i pojęć. Dzieci doskonalą metody zmysłowego i umysłowego poznania świata poprzez zabawę, nabywania nowych umiejętności, rozwijania ciekawości świata i budowania poczucia sprawstwa.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Zostaje zachowana równowaga pomiędzy stymulowaniem i zachęcaniem dziecka do aktywnego działania, a zapewnieniem poczucia bezpieczeństwa oraz stałości i powtarzalności doświadczeń
- Zabawy zaplanowane i organizowane przez opiekunów wynikają bezpośrednio z preferencji, zainteresowań i doświadczeń dzieci
- Opiekunowie prowadzą stałą obserwację dzieci- ich potrzeb, preferencji i zainteresowań w zabawie
- Opiekunowie znają szereg zabaw adekwatnych do wieku dziecka, zachęcają do podjęcia danej aktywności
- Opiekunowie zapewniają dzieciom wielozmysłowe doświadczenia poprzez zabawę oraz sprzęt oddziałowujący na zmysł słuch, wzroku, dotyku i węchu
- Opiekunowie umożliwiają dzieciom możliwość doświadczenia twórczej ekspresji, np. poprzez poznawanie różnych rodzaju mas sensorycznych, naturalnych materiałów plastycznych
- Systematyczne prowadzenia aktywności z zakresu integracji sensorycznej w postaci zajęć oraz zabaw ruchowych: praca na materiałach i substancjach naturalnych i spożywczych ( woda, piasek itp.)
- Systematyczne prowadzenie zajęć ruchowych z wykorzystaniem sprzętu sensorycznego ( tuneli, ścieżek sensorycznych, piłek, itp.)
STANDARD 1.6
Standardy kształtowania i treningu koncentracji oraz uwagi. To praca z dzieckiem nad przekształcaniem oraz rozwojem uwagi mimowolnej w uwagę dowolną.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Opiekunowie prowadzą ćwiczenia, gry oraz zabawy, które wpływają na koncentrację oraz uwagę m.in.: nawlekanie, segregowanie, konstruowanie, zabawy muzyczne, czytanie bajek itp.
- Zabawy i wyzwania ruchowe zaproponowane przez opiekunki angażują dzieci przykuwają i wydłużają ich czas koncentracji.
STANDARD 1.7
Rozwój kreatywności dzieci przez stwarzanie możliwości samodzielnego badania różnorodnych obiektów, poznawania możliwości ruchowych swojego ciała, eksplorowania przestrzeni, tworzenia okazji do podejmowania decyzji i dokonywania wyborów.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Opiekunowie prowadzą zajęcia, zabawy pomagające im zrozumieć otaczającą rzeczywistość, np. rodzina, pojazdy, zwierzęta, owoce itp.
- Opiekunowie organizują zajęcia związane z obserwacją zjawisk przyrody, takich jak: deszcz, wiatr, śnieg, słońce, dzień/noc
- Codzienne spacery połączone z konkretnym celem, np. oglądanie drzew, pojazdów, domów itp.
- Możliwość wyboru swobodnej zabawy
- Podejmowanie przez młodsze dzieci prób samodzielnego spożywania posiłków, ubierania się, korzystania z toalety itp.
STANDARD 1.8
Rozwój kompetencji społecznych i emocjonalnych takich jak: budowanie pewności siebie u dziecka, rozwijanie umiejętności komunikacji społecznej, wchodzenie w interakcję z innymi osobami, nawiązywanie prawidłowych relacji społecznych i nabywanie szacunku dla innych osób.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Należy zapewnić każdemu dziecku możliwość wyrażania swoich potrzeb i pragnień, które są respektowane
- Organizowanie zabaw w całej grupie/ mniejszej grupie/ w parze w celu stymulacji interakcji między dziećmi
- Opiekunowie wykorzystują wszystkie monety codziennego życia do wrażliwej o pełnej szacunku interakcji z dzieckiem, dając mu ciepło, uwagę i wsparcie oraz wykonując czynności opiekuńczo-pielęgnacyjne.
STANDARD 1.9
Przebieg procesu adaptacji dziecka, w celu zwiększenia zaufania rodziców do instytucji opieki raz zapewnienia właściwego rozwoju emocjonalnego dziecka.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Został opracowany Program Adaptacyjny- zał. Nr 1
- Adaptacja zostaje przeprowadzona stopniowo i indywidualnie do potrzeb dziecka w ścisłej współpracy z rodzicami
- Przed rozpoczęciem uczęszczania do żłobka dziecka zostaje przekazana informacja rodzicom na temat funkcjonowania placówki, zostają zapoznani ze Statutem Żłobka, Regulaminem Organizacyjnym oraz procedurami obowiązującymi w żłobku
- Rodzice na pierwsze spotkaniu organizacyjnym zapoznają się z przestrzenią żłobka i pomieszczeniami, z których korzysta ich dziecko
- Rodzice na spotkaniu organizacyjnym uzupełniają Kartę zapisu wraz z informacją medyczną na temat stanu zdrowia dziecka, która jest pierwszym dokumentem zawierającym informacje o ich dziecku
- Pierwszy dzień adaptacyjny spędzonych jest z dziećmi oraz ich rodzicami/ opiekunami prawnymi
- Adaptacja przebiega w grupach docelowych, czyli w grupach, w których spędzą cały semestr okresu żłobkowego: te same dzieci, sala, opiekunki
- adaptacja zaczyna się od 1,5 godz. Dziennie z systematycznym wydłużaniem czasu pobytu w żłobku
- adaptacja trwa 7-14 dni, jednakże należy pamiętać o indywidualnych potrzebach dziecka oraz sytuacji rodzica na rynku pracy
- opiekun zachęca rodzica ( w miarę możliwości) o stopniowe wydłużenie czasu pobytu dziecka w żłobku
- zostaje codziennie przekazywana informacja na temat samopoczucia dziecka i jego funkcjonowania w żłobku
STANDARD 1.10
Przestrzegania zasad higieny, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb dzieci.
Aby zapewnić powyższy standard:
- wykonują czynności opiekuńczo-higieniczne z szacunkiem dziecka, budując z nim relacje
- opiekunowie dają tyle czasu i wsparcia dzieciom, aby mogły one w swoim tempie uczyć się samodzielności
- umywalki, toalety są dostosowane do wzrostu dzieci
- każde dziecko posiada własny, podpisany nocnik w razie potrzeb
- każde dziecko posiada własny, podpisany ręczniczek do wycierania rąk
- STANDARDY DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA DZIECI
To przede wszystkim procedury postępowania w razie wypadku dziecka podczas pobytu w żłobku, chorób wśród dzieci. To również procedury określające zasady pobytu oraz odbioru dziecka z placówki oraz tryb postępowania w przypadku podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka- wszystkie powyższe procedury zostały szczegółowo opisane w Regulaminie Organizacyjnym żłobka.
- STANDARDY DOTYCZĄCE ORGANIZACJI PRACY, ROZWOJUO I BEZPIECZEŃSTWA ODPIEKUNÓW I PERSONELU ŻŁOBKA
Standard 3.0
Zapewnienie warunków sprzyjających stymulowaniu rozwoju dziecka.
Aby zapewnić powyższy standard:
- żłobek zapewnia dzieciom warunki do zabawy i zajęć zgodnych z potrzebami rozwojowymi, preferencjami i aktualnymi zainteresowaniami
- opiekunowie na bieżąco zabierają informację od rodziców/ opiekunów na temat indywidualnych preferencji i zainteresowań zabawowych dzieci
- żłobek posiada przestronne, duże sale/ przestrzeń dostosowaną do aktywności małego dziecka
- żłobek posiada osobną salę do wypoczynku/ drzemki
- żłobek posiada własny plac zabaw
- żłobek wyposażonych jest w zabawki oraz akcesoria do zajęć z sensoryki posiadające certyfikat bezpieczeństwa ( atest)
- żłobek posiada osobną salę do spożywania posiłków
Standard 3.1
Metody pracy z dzieckiem uwzględniające indywidualne potrzeby, zainteresowania i umiejętności dziecka. Dobór metod zależy od indywidualnych możliwości dzieci oraz od tego, jakie umiejętności zostały zaplanowane aby kształcić w danej chwili. Zatem najlepszymi metodami są te, które aktywizują i motywują dziecko oraz umożliwiają praktyczne zastosowanie zdobytej wiedzy.
Aby zapewnić powyższy standard:
- stosuje się metody aktywności ruchowej oraz tańca jako narzędzie we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka
- metody aktywne ożywiające działania pedagogiczne: zabawy oraz gry kreatywnie pobudzające, metoda ćwiczeń,
- stosowanie metod oglądowych/percepcyjnych: pokaz, obserwacje
- stosowanie metod słownych: rozmowa, opowiadania, piosenki
- techniki relaksacyjne oparte na muzyce relaksacyjnej oraz masażyku.
STANDARD 3.2
Zapewnienie respektowania indywidualnego rytmu życia dziecka poprzez odpowiednią organizację godzin posiłków, snu, czynności higienicznych i zabawy.
Aby zapewnić powyższy standard:
- został zaplanowany Ramowy Plan Dnia zgodny z rozwojem małego dziecka oraz jego indywidualnymi potrzebami, zwłaszcza z potrzebą aktywności ruchowej, potrzebą odpoczynku oraz czynnościami pielęgnacyjnymi oraz higienicznymi
- rytm dnia opiera się na: zajęciach i zabawach dowolnych, zajęciach obowiązkowych, czynnościach pielęgnacyjnych i higienicznych, samoobsługowych, saperach, uroczystościach oraz odpoczynku. Rytmu dnia jest stały i niezmienny, aby był przewidywalny dla dzieci.
STANDARD 3.3
Prawa i obowiązki osoby sprawującej w ramach poszczególnych czynności związanych ze świadczeniem usług opieki nad dziećmi.
Aby zapewnić powyższy standard:
- dyrektor oraz opiekunki posiadają odpowiednie kwalifikacje zgodne z Ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
- placówka obejmuje swoją opieką 40 dzieci w związku z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa żłobek zatrudnia 5 opiekunów: 1 opiekunka na 8 dzieci powyżej roku, 1 opiekunka na 5 dzieci poniżej roku lub w przypadku opieki nad dzieckiem z niepełnosprawnością albo dzieckiem wymagającym szczególnej opieki
- żłobek zatrudnia pielęgniarkę/położną, która pełni dyżur zgodnie z zawartą umową
- żłobek zatrudnia dietetyka klinicznego, który czuwa nad odpowiednim żywieniem dzieci i dietami eliminacyjnymi
- co rok opiekunki odbywają szkolenie z udzielania dziecku pierwszej pomocy
- żłobek zapewnia pracownikom możliwość doszkalania się: udziału w webinariach, szkoleniach, kursach
- właściciel żłobka zapewnia przyjazne i komfortowe warunki pracy pracownikom.
STANDARD 3.4
Wspieranie, adekwatnie do możliwości instytucji opieki oraz potrzeb dzieci objętych opieką, rozwoju zawodowego osób sprawujących opiekę, w szczególności przez wykorzystywanie metod polegających na rozpoznawaniu i rozwijaniu potencjału oraz wiedzy i umiejętności już posiadanych przez te osoby, a także przez taką organizację pracy, które umożliwia im udział w szkoleniach aktualizujących wiedzę i podnoszących kwalifikacje.
Aby zapewnić powyższy standard:
- możliwość uczestnictwa w wybranych przez siebie szkoleniach, kursach
- udział w wewnętrznych warsztatach, dyskusjach na temat organizacji pracy oraz metod
- coroczne szkolenia z udzielania pierwszej pomocy
- STANDARDY DOTYCZĄCE MONITORINGU I EWALUACJI
Wdrożenie procedury obserwacji i monitorowania rozwoju dziecka, opracowanej indywidualnie dla każdego dziecka przez osobę sprawującą opiekę oraz rodziców.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Opiekunki posiadają wiedzę na temat rozwoju dziecka 5- 36 miesięcznego
- Opiekunki monitorują rozwój dziecka na podstawie autorskich kart obserwacji
STANDARD 4.1
Wdrożenie analizy satysfakcji rodziców w zakresie usług świadczonych przez instytucję opieki.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Opracowana ankieta dot. satysfakcji oraz oczekiwań rodziców względem placówki oraz opiekunek
- Na podstawie opracowanych wyników ankiety- dążenie do realizacji zamierzonych celów związanych z placówką
- Przeprowadzanie ankiety raz w roku
STANDARD 4.2
Przeprowadzanie weryfikacji realizacji celów dot. pracy z dzieckiem obejmujące cele pedagogiczne, opiekuńcze, wychowawcze oraz edukacyjne dostosowane do formy sprawowanej opieki.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Przeprowadzanie, co najmniej raz na dwa lata weryfikacji powyższych celów.
STANDARD 4.3
Przeprowadzanie, co najmniej raz na dwa lata odpowiednio przez dyrektora żłobka oceny pracy i ewaluacji pracy osób sprawujących opiekę, w którym uwzględnia się w szczególności postawę tych osób, ich zaangażowanie, relacji z dziećmi i rodzicami, organizację pracy, rzetelność i odpowiedzialność.
Aby zapewnić powyższy standard:
- Zostaje przeprowadzona raz na dwa lata ocena pracy opiekunek
STANDARD 4.4
Określenie, na podstawie oceny standardów dot. organizacji pracy, rozwoju i bezpieczeństwa odpowiednio personelu zatrudnionego w żłobku przez właściciela żłobka o którym mowa w art. 8 ust.1 ustawy z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.
Aby zapewnić powyższy standard:
- na podstawie oceny powyższych standardów należy wprowadzić nowe uwagi, zmiany lub utrzymać wysoki poziom realizowanych zadań.
- STANDARDY DOTYCZĄCE WSPÓŁPRACY OSÓB SPRAWUJĄCYCH OPIEKĘ Z RODZICAMI
Współpraca personelu żłobka i rodziców musi opierać się na obopólnym zaufaniu, wspólnych uzgodnieniach i działaniach na rzecz dobra dziecka. Powinna być oparta na partnerstwie, a jej podstawą zrozumienie decydującej roli rodziców i rodziny w procesie rozwoju dziecka przez stworzenie płaszczyzny wspólnego działania. To proces, który wymaga czasu, zaangażowania i wynika z doświadczeń codziennych kontaktów.
STANDARD 5.0
Udzielenie wszelkich informacji o przebiegu opieki oraz przeprowadzanie, na bieżąco i regularnie, konsultacji w sprawie potrzeb i rozwoju dziecka.
Aby zapewnić powyższy standard:
- personel żłobka jest zaangażowany w budowanie współpracy z rodzicami, podchodzi indywidualnie do każdego rodzica/opiekuna dziecka, posiada wiedzę na temat dziecka, zna jego podstawowe potrzeby i przyzwyczajenia
- placówka umożliwia rodzicom zapoznanie się z podstawowymi dokumentami pracy żłobka: statut, regulamin organizacji, program adaptacji
- opiekunowie znają i starają się uwzględniać oczekiwania i potrzeby rodziców: rytuały dzieci, przyzwyczajenia itp.
- codzienna, podstawowa wymiana zdań z rodzicem/opiekunem na temat ich dziecka, aktualnego samopoczucia oraz stanu zdrowia
- codzienny kontakt z dyrektorem żłobka
- wspólne szukanie rozwiązań powstałego problemu, zaistniałej sytuacji, która bezpośrednio wpływa na ich dziecko
- wspólne uczestniczenie w uroczystościach żłobkowych np. Festyn Rodzinny
- umieszczanie bieżących informacji na temat realizacji i przebiegu zajęć na stronie internetowej, aplikacji Livekid oraz fanpegowej ( facebook)
- wysłanie bieżących informacji w formie wiadomości i ogłoszeń po przez aplikację
- REALIZACJA STANDARDÓW OPIEKI SPRAWOWANEJ NAD DZIEĆMI W WIEKU
DO LAT 3
Aby zapewnić powyższy standard:
- przyjmuje się utworzenie Planu Opiekuńczo-Wychowawczo-Edukacyjnego, w którym wyznacza się sposób realizacji standardów, z jednoczesnym uwzględnieniem indywidualnych potrzeb dzieci, wieku, niepełnosprawności, wymagań szczególnej opieki, uwarunkowań społecznych i kulturowych oraz rozwoju psychomotorycznego
- aktualizacja na bieżąco powyższego planu zgodnie z aktualnymi potrzebami dzieci oraz w związku z pochodzeniem z mniejszości narodowej, etnicznej, dzieci zagrożonych wykluczeniem społecznym itp.
- realizacja powyższych celów po weryfikacji
DODATKOWO:
STANDARD DBANIA O ZRÓWNOWAŻONE, ZDROWE POSIŁKI ORAZ FORMY ODPOCZYNKU I RELAKSU
Posiłki są zorganizowane w taki sposób, aby były przyjemnie i uczące dla dzieci, kojarzyły się z pozytywnym doświadczeniem społecznym a warunki do różnych form odpoczynku dzieci, zgodne z ich aktualnymi potrzebami.
Aby zapewnić powyższy standard:
- posiadamy własną kuchnię w budynku z wykfalifikowanymi kucharzami oraz dietetyka klinicznego
- tworzone są diety eliminacyjne zgodnie z indywidualnymi potrzebami dziecka
- jadłospis planowany jest w oparciu o aktualne normy żywieniowe opracowane przez Instytut Żywności i żywienia im. prof. dr med. Aleksandra Szczygła w Warszawie
- opiekunowie prowadzą bieżącą obserwację na temat potrzeb, preferencji i umiejętności dzieci w sytuacji posiłku
- posiłki podawane są o stałych porach, menu ogólnodostępne dla rodziców
- w żłobku jest wydzielona jadalnia w stoliki, krzesełka oraz foteliki do karmienia.
- dzieciom pozwala się na swobodne jedzenie posiłków rękoma oraz pomaga uczyć się posługiwaniem sztućcami
- dzieci mają nieograniczony dostęp do spożywania wody, kubeczki znajdują się w zasięgu wzroku dziecka
- opiekunowie codziennie przekazują informację na temat spożytych posiłków rodzicom
- opiekunowie starają się brać udział w projektach związanych ze zdrowym żywieniem
- opiekunowie prowadzą również obserwację dzieci w zakresie indywidualnych potrzeb i przyzwyczajeń w kwestii snu i odpoczynku
- leżakowanie, drzemka odbywa się w oddzielnej Sali przystosowanej do takich potrzeb
- każde dziecko posiada swój leżaczek ( podpisany) z kompletem pościeli, w razie potrzeby posiadamy bujaczki
- czas odpoczynku to : leżakowanie, sen, słuchanie muzyki, czytanie książek
- dziecko posiada własny kocyk i poduszkę podczas odpoczynku zgodnie z indywidualną potrzebą i poczuciem bezpieczeństwa
- podczas drzemki/snu, zasypiania, wybudzania zawsze towarzyszy opiekun
- podczas całodziennego pobytu dziecka w żłobku zawsze istnieje możliwość odpoczynku i relaksu w miarę potrzeb dziecka
- opiekunowie starają się codziennie przebywać z dziećmi na dworze, uwzględniając warunki pogodowe ( nie wychodzą podczas silnego wiatru, upału, deszczu czy temp. poniżej 5 C)
STANDARD DBANIA O PRAWA DZIECKA
Bezwzględnie respektowane są Prawa Dziecka na podstawie działań, procedur, praktyk opartych na wzajemnym szacunku, owartości i wrażliwości.
Aby zapewnić powyższy standard:
- zapewniamy każdemu dziecku możliwość wyrażania swoich potrzeb i pragnień, które są respektowane
- reagowanie na zachowania dzieci w sposób wolny od przemocy
- nie stosowanie kar
- opracowanie procedur ochrony dzieci przed krzywdzeniem
- dostęp do informacji o instytucjach, które mogą udzielić pomocy
- pomoc ze strony opiekunek oraz dyrektora żłobka
STANDARD ABSOLWENTA
Celem żłobka nie tylko jest organizowanie i prowadzenie działalności opiekuńczej, wychowawczej i edukacyjnej ale również przygotowanie do roli przedszkolaka. To wspólna praca opiekunek oraz rodziców w przygotowaniu dziecka do pierwszego etapu edukacyjnego.
Aby zapewnić powyższy standard:
- opiekunowie budują pozytywny i realny oraz przedszkola poprzez: opowiadania, rozmowy oraz obserwacje przedszkola
- w okresie letnim poprzedzającym pójście do przedszkola- odpieluchowanie dziecka w porozumieniu z rodzicem
- obserwacja dziecka pod kątem samodzielności i zaradności
- uroczyste pożegnanie żłobka : Festyn Rodzinny
- wspieranie rodziców, pozytywne wzmacnianie do nadchodzących zmian
PROGRAM ADAPTACJI
Adaptacja w żłobku to proces pomagania dziecku w przystosowaniu się do nowego środowiska. Polega na zapoznawaniu go z nowymi ludźmi, miejscami i rzeczami, z którymi zetknie się w swoim codziennym życiu. Pomaga mu to poczuć się bardziej komfortowo oraz również zapewnia poczucie bezpieczeństwa i stabilności.
- adaptacja zostaje przeprowadzona stopniowo i indywidualnie do potrzeb dziecka w ścisłej współpracy z rodzicami
- przed rozpoczęciem uczęszczania do żłobka dziecka zostaje przekazana informacja rodzicom na temat funkcjonowania placówki, zostają zapoznani ze Statutem Żłobka, Regulaminem oraz procedurami obowiązującymi w żłobku
- rodzice na pierwszym spotkaniu organizacyjnym zapoznają się z przestrzenią żłobka i pomieszczeniami, z których korzysta ich dziecko
- rodzice na spotkaniu organizacyjnym uzupełniają Kartę Zapisu, która jest pierwszym dokumentem zawierającym informację o ich dziecku
- adaptacja trwa 7-14 dni, jednak należy pamiętać o indywidualnych potrzebach dziecka oraz sytuacji rodzica na rynku pracy
NAJWAŻNIEJSZA zasada! Dziecko musi poznać otoczenie razem z Rodzicem-opiekunem, Którego zna i przy którym czuje się bezpiecznie.
Wspólna pierwsza godzina w żłobku:
Godzina czasu wystarczy na to by:
- dziecko zdążyło się w tym czasie zapoznać z nowym otoczeniem, zabawkami, kolegami i ciociami
- maluch nie zdążył się za bardzo zmęczyć, a możliwe, że będzie miał pewien niedosyt i chętnie przyjdzie następnego dnia do żłobka,
- maluch nie zdążył zgłodnieć ( adaptacja odbywa się w godzinach porannych, więc jest on wtedy zwykle świeżo po śniadaniu), co na pewno ułatwia mu otwarcie się na nowe otoczenie,
- w kolejnych dniach, dziecko pomału nabiera zaufania do otoczenia przebywając tylko 1-3 godzin
Po pierwszym dniu rodzica z dzieckiem, maluch przyprowadzany jest na krótko do żłobka.
Cały czas jest stały kontakt z rodzicem ( telefoniczny i przez żłobkową aplikację)
Rodzic nie wchodzi do Sali
- po pierwsze ze względów higieniczno-sanitarnych
- druga kwestia: bezpieczeństwo – dzieci zazwyczaj boją się nowych osób i reagują na nie płaczem. Są przyzwyczajone, że tylko Ciocie są z nimi w Sali i na widok obcej osoby mogą zareagować w nieprzewidywalny sposób ( od ciekawości, przez niepokój, płacz)
- po trzecie: komfort psychiczny- żłobek pod względem komfortu psychicznego jest dla małych dzieci jak drugi dom. Na widok obcej mamy niektóre mogą się rozchwiać emocjonalnie i zacząć tęsknić i płakać za swoją mamą
- po czwarte: zaburza to pracę opiekunek
Rodzic stara się szybko ( przed rozstaniem) przekazać bieżące informacje na temat swojego dziecka i wysłuchać się w porady opiekunki.
Rodzic zaopatruje dziecko w rzeczy, które podczas adaptacji mogą złagodzić ten proces, np. smoczek, pielucha, miś itp.
Pierwsze godziny pobytu w żłobku- dzieci najbardziej wymagające spędzają czas w „ramionach opiekunek” lub na kolanach. Następnie opiekunki stopniowo starają się zwiększać odległość, aby dzieci podejmowały próby zabawy, samodzielności oraz nabierały pewności siebie.
Pamiętajmy, adaptacja dziecka nie przyniesie oczekiwanych rezultatu bez adaptacji rodzica/opiekuna, który również musi nabrać zaufania do Nas …
DLACZEGO ? bo powierza Nam swój największy skarb
Orzeszkowa Kraina
Lokalizacja
ul. Tarnowska 1b
Limanowa
Kontakt
telefon : 511-512-059
e-mail : orzeszkowakraina@gmail.com
Godziny otwarcia
Pon-Pt: 6:30 - 16:30
Sob-Nd: nieczynne